woensdag 27 juni 2012

Ontbijt: 'bananenbrood-oatmeal'

Zo af en toe, als de cruesli op is, eet ik havermout als ontbijt. Mijn vader eet al zolang ik me kan herinneren elke ochtend pap als ontbijt. Elke ochtend weer Brinta-pap, dat leek mij tot voorheen vrij smakeloos en nogal saai. Sinds kort zie ik wel potentie in warme opbeurende ontbijten die je maag goed vullen. Vandaar dit recept voor warme havermout met banaan en kruiden.
Het oorspronkelijke recept heb ik aangepast, niet alleen qua eenheden, maar ook de verhoudingen. Dit recept zou net zo smaken als 'bananenbrood', maar ik (en vast nog veel meer niet-Amerikanen) heb nog nooit bananenbrood gegeten.

Deze warme oatmeal geeft je een stevige bodem. De kruiden geven net dat beetje extra aan de oatmeal. Dankzij de banaan smaakt het al zoet, maar voor de suikerliefhebbers: doe vooral een theelepel bruine suiker erbij!

 Bananenbrood-oatmeal
Voor 1 persoon (verdubbel alles als je een grote eter bent!)
1 banaan (het liefst een wat rijpere)
125 ml (soja)melk
1/4 theelepel vanille aroma
1/2 theelepel kaneel
1/4 theelepel nootmuskaat
20 gr havermout (ongeveer een half kopje)
(1 theelepel bruine suiker)

Prak de banaan en doe hem samen met de melk en de kruiden in een steelpannetje. Verhit het mengsel en meng het ondertussen met een garde. Wanneer het begint te borrelen, draai het gas lager en voeg de havermout toe. Laat alles nog iets van vijf minuten zachtjes koken en blijf goed roeren. (totdat het vocht is opgenomen of dat de havermout zacht is geworden)
Doe het in een kom en doe er eventueel nog een lepeltje bruine suiker op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten