dinsdag 11 september 2012

Gezond ontbijt met quinoa.


Een paar jaar terug kochten mijn ouders voor het eerst quinoa bij de natuurwinkel. Destijds was het nog heel exotisch, nu heeft zelfs Lassie het in het assortiment. Quinoa is een Zuid-Amerikaans oergraan (jaja) en is naast heel gezond ook nog eens erg lekker. Quinoa bevat veel eiwitten, vitamine B2, vitamine E, ijzer en is ook nog eens glutenvrij. Quinoa smaakt overigens een beetje nootachtig, het heeft veel meer smaak dan bijvoorbeeld rijst vind ik.
Ik ben een vegetariër, maar sinds kort probeer ik af en toe een dag veganistisch te eten. Dit ontbijt is veganistisch, maar je kunt natuurlijk ook koemelk gebruiken! Ik ben geen groot fan van sojamelk, maar in dit gerecht stoort de boonachtige smaak totaal niet en vult het juist de quinoasmaak goed aan.


Voor één gezond quinoa ontbijt met blauwe bessen en amandelen:
50 gram quinoa
75 ml water
75 ml sojamelk (andere melk kan natuurlijk ook)
Een handje blauwe bessen (zelf gebruik ik bevroren bessen, die ontdooien vrij snel)
± 6 amandelen, in stukjes gehakt
2 theelepels bruine suiker of honing (optioneel!)
(recept iets aangepast van Pastryaffair)

1. Doe de quinoa met het water en de sojamelk in een steelpan en zet het vuur half-hoog. Breng het mengsel aan de kook en roer af en toe.
2. Zet het vuur laag als het watermengsel kookt en laat het 15 minuten pruttelen met een deksel op de pan. Blijf af en toe roeren.
3. Als het water is opgenomen, en het een zacht quinoa-melk-mengsel is geworden, haal je de quinoa van het vuur af.
4. Mix eventueel nog een paar theelepels suiker of honing erdoor. Doe er nog wat extra melk bij, zoveel als je lekker vindt. Maak je ontbijt af met blauwe bessen en amandelstukjes, eet smakelijk. :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten