vrijdag 7 september 2012

In koelen bloede

 Mijn kamer ligt vol met stapels boeken, heel veel boeken. Ik lees behoorlijk snel, maar bijna nooit van mijn stapels. 'In Koelen Bloede' van Truman Capote lag bij mijn ouders in de boekenkast (op die manier kom ik nooit van mijn stapels af).
Ik heb nu twee boeken van Truman Capote gelezen (ook nog Breakfast at Tiffany's) en hij schrijft echt heel erg goed. 'In Koelen Bloede' is het waargebeurde verhaal over de moord op de familie Clutter; vader, moeder en hun twee jongste kinderen. De moordzaak is heel bizar, er was namelijk geen duidelijk motief te vinden. Dit alles gebeurde in Amerika in de jaren zestig. Capote las een klein krantenartikel over de moord en spoedde zich naar het dorpje Holcomb om de zaak van dichtbij mee te maken. Hij nam interviews af met alle kennissen en vrienden van het gezin en uiteindelijk ook met de moordenaars! 
Het boek begint met een uitgebreide beschrijving van de laatste dag van de familie Clutter, erdoorheen verweven is de dag van de moordenaars. Het tweede deel van het boek focust zich op het rechercheonderzoek naar de moordenaars met tussendoor het verhaal van de moordenaars zelf.
Truman Capote bouwde een vreemde (liefdes?)relatie op met één van de twee moordenaars: Perry Smith. De jeugd van beide moordenaars wordt uitgediept, maar het boek is zo geschreven dat je vooral medelijden krijgt met Perry Smith. Voor mij voelde het niet vreemd, maar het kan natuurlijk gek voelen dat je medelijden krijgt met een man die een heel gezin heeft doodgeschoten zonder enig schuldgevoel. Het is knap als een schrijver je zoveel gevoel kan laten opbrengen voor een moordzaak en moordenaar die verder heel ver van je afstaat.
'In Koelen Bloede' is echt een geweldig goed boek, ik denk er nog veel over na, het laat me niet zomaar los. Verder deed het mij ook beseffen dat ik echt 100% tegen de doodstraf ben, ik vind het niet humaan.
Ga dit boek lezen, je krijgt er echt geen spijt van!

De moordenaars: Dick Hickock en rechts Perry Smith.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten