vrijdag 26 oktober 2012

Vegetarische kip, de goedkope variant.


Sinds kort zit er bij mij om de hoek (Kinkerstraat, Amsterdam) een nieuwe Aziatische toko. Ik ben er echt héél blij mee! Ik ben dol op supermarkten, met name van die hele grote in Frankrijk, met allemaal andere en leukere producten. Deze nieuwe toko heeft verse tofu voor maar € 0,90 en rode-bonen-ijsjes te koop. Verder hebben ze hier 'mock' vlees. Zelf was ik dit nog nooit eerder tegengekomen in een toko.
Voor € 1,80 kan je kiezen uit 'mock-chicken', 'mock-duck' en 'mock-schaaldier' (het leek op schaaldier, het zag er vies uit). Aangezien ik in mijn veertien jaar durende vleesetende leven nog nooit eend had gegeten (ik las de Donald Duck!), koos ik voor de 'mock' chicken. Natuurlijk toch nog even gecontroleerd of het écht geen vlees was. Het product is echter gemaakt van gebakken gluten en sojasaus. Het is zelfs helemaal veganistisch en voor zover ik de ingrediëntenlijst mag geloven, zitten er geen eens E-nummers in.
Vlees mis ik echt niet, maar dat wil niet zeggen dat ik geen nepvarianten wil. De 'kip' van de Vegetarische Slager vind ik bijvoorbeeld heerlijk! Het smaakt (naar mijn mening) echt naar kip. De structuur is geweldig, niet sponsachtig, maar kipachtig, maar het is vrij duur. Meer dan vier euro voor 160 gram nepkip is best veel geld (voor een student). De toko mock chicken kostte maar € 1,80 voor een blikje van 290 gram.

Het is dus helemaal niet duur, maar smaakt het ook lekker? En smaakt het naar kip?
Ik was een beetje sceptisch, het plaatje ziet er niet smakelijk uit. Bij het openen van het blikje werd het er ook niet beter op, beige stukjes in bruin en troebel water. Ik besloot de 'kip' zoveel mogelijk als echte kip te behandelen, voor zover ik me dat nog kon herinneren dan. In de pan met een beetje bakboter zag het er al wat beter uit. De Aziaten hebben deze 'kip' zelfs een 'kippenvel' gegeven brrrr!

 Ziet er niet zo lekker uit, toch?

Het belangrijkste is natuurlijk De Smaak! En die is best wel lekker! Met name de kleinere stukjes 'kip' smaakten het beste. Deze waren wat knapperiger en leken best wel op de 'Vegetarische Slager kip'. De grotere stukken waren wat sponsachtiger, maar niet op de tofu-manier. De smaak is een beetje zoetig en apart (wel lekker!). Gekruid zijn de stukjes het smakelijkst. Hoe langer (en harder) je ze bakt, hoe beter. Deze 'kip' zal ik niet zo snel 'los' eten, maar ergens doorheen (of op een broodje) zijn ze erg lekker!
Eindoordeel: niet zo mega-lekker als van de Vegetarische Slager, maar zeker een goed alternatief! Dit ga ik vaker kopen. :)

Nét echt, of bijna dan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten