maandag 26 november 2012

Pimp je mozzarella (salade)

Mozzarella is heel heel erg lekker. Voor iets heel lekkers betaal ik normaal graag wat meer, maar toch koop ik eigenlijk altijd Euroshopper mozzarella. Het is goedkoop, er zit vegetarisch stremsel in (extra bonus) en ik ben het gewoon gewend. Op vakantie in Venetiƫ wilde ik mezelf trakteren op een echte bol buffelmozzarella. Nou, dat viel eigenlijk best wel tegen en ik verlangde naar mijn Euroshopper-bol. Ik geloof echt wel dat buffelmozzarella lekkerder is hoor, maar ik ben gewend aan de Euroshopper structuur-smaakcombinatie. Desalniettemin eet ik wel graag mijn pizza's met buffelmozzarella. Nee soms kan ik mijzelf ook niet verklaren.



Er is een hele simpele truc waarmee je elke bol mozzarella naar een hoger niveau kan brengen. Dus koop die bol van € 0,60 en maak deze snelle salade ermee.
Allereerst De Mozzarellatruc*: Scheur de mozzarella in stukken op een bord. Leg het bord op een pan met kokend/heet water. Houd de mozzarella goed in de gaten, als er melk uit de kaas begint te lekken is het goed! Dus de kaas moet niet gaan smelten, hij is al klaar als er wat melk uitkomt.
Het duurt maar een paar minuten voordat de mozzarella goed is, eet hem meteen op of verwerk hem in een salade. (niet wachten, anders koelt de kaas af en is je truc verdwenen)
*Dankzij Janneke Vreugdenhil

Salade Caprese
Lunchgerecht voor 1 persoon of voorgerecht voor 2 personen
40 gr gepelde pistachenootjes
1 eetlepel citroensap
1 theelepel balsamicoazijn
2 eetlepels extra vergine olijfolie
1 bol (Euroshopper)mozzarella, in stukken gescheurd
± 7 zongedroogde tomaatjes, in stukjes gesneden
2 handen rucola
1 hand verse kruiden: peterselie, koriander, munt, bieslook (zelf had ik vooral veel peterselie)
1 lenteui, gesnipperd
1/2 rode peper, zaadjes verwijderd en in stukjes
Zout en peper naar smaak
(klein beetje aangepast van Janneke Vreugdenhil, nrc.next)

1. Rooster de pistachenootjes in een koekenpan totdat ze wat donkerder worden. Hak ze vervolgens in stukjes.
2. Maak een dressing van het citroensap, de azijn en de olijfolie en voeg zout en peper naar smaak toe.
3. Leg de stukken mozzarella op een bord boven een pan heet/kokend water. Hussel ondertussen de kruiden, de rucola, ui, tomaten en peper door elkaar. Voeg de dressing toe.
4. Wanneer de mozzarella melk begint te lekken, voeg je de kaas toe aan de salade. Bestrooi met pistachenootjes.





2 opmerkingen: