donderdag 21 februari 2013

Frisse eiersalade


De zon is net achter de daken verschenen en de lucht is nog een klein beetje roze. Een duif landde met een flinke vaart op mijn balkonrand en keek naar binnen, in de boom zit een groene parkiet. Mijn groene plant ontwikkelt gekke lange sprieten en mijn cactus heeft opeens witte bloemetjes gekregen.
Ondanks dat het nog vreselijk koud is (gisteren sowieso), heb ik wel het idee dat we richting de lente gaan. 
Hoog tijd om je eigen frisse (en lenteachtige!) eiersalade te maken!

Er waren nog drie eieren in de koelkast en ik had trek in eiersalade, zo simpel kan het leven soms zijn. Nog nooit had ik zelf eiersalade gemaakt, maar waarom eigenlijk niet? Dit gerecht is namelijk zó simpel, supersnel en lekker! Supermarkt-eiersalades zijn prima hoor (vooral de Surinaamse variant met sambal), maar eigenlijk smaken die niet zo heel erg naar ei. Deze eiersalade smaakt wel naar ei (op een goede manier) en is bovendien een stuk frisser omdat er wel wat citroensap inzit en geen zware mayonaise.



Frisse eiersalade
Maakt bijna net zoveel als twee kleine supermarktbakjes 'ambachtelijke' eiersalade.
3 eieren
6-8 eetlepels halfvolle fritessaus
4 theelepels citroensap
1-2 eetlepels mosterd (ik gebruikte grove Zaanse mosterd)
Verse tijm
Verse bieslook
Zout
Peper

1. Kook de eieren hard, dat is ongeveer 8 minuten en laat ze schrikken.
2. Maak een dressing van de fritessaus, citroensap, mosterd en (het liefst verse) kruiden. Proef regelmatig en voeg zoveel kruiden toe als je lekker vindt.
3. Snijd de eieren met zo'n mooie eiersnijder of gewoon met een mes. Roer de eieren door je dressing en voeg eventueel nog wat fritessaus toe. Geniet van je boterham met zelfgemaakte eiersalade!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten