woensdag 8 mei 2013

Chocoladekoekjesdeeg, maar dan gezond!



Dit recept is zó lekker en ook een beetje bizar.
Zelf ben ik dol op beslag/deeg, vaak smaakt het beter dan het eindresultaat. Cakebeslag is mijn favoriet, maar koekjesdeeg staat ook heel hoog.
Toen ik op een website een recept zag voor een gezonde chocoladekoekjesdeeg-dip was ik in ieder geval heel benieuwd. Vooral sceptisch, want dit 'gezonde deeg' was op basis van kikkererwten. Kikkererwten zijn super, maar met kikkererwten een koekjesdeeg look-a-like maken?
Klinkt niet zo logisch toch?
Nou het kan dus wél! :)

Al meerdere keren heb ik dit 'deeg' gemaakt en telkens met succes! Het recept is bedoeld als een dip, maar ik dit gewoon uit een kom met een lepel, zo lekker vind ik dit! Misschien is dit ook wel lekker op een broodje, maar dat heb ik nog niet getest. Op een cracker is het sowieso lekker.
(maar hele lepels van dit spul is echt nog fijner hoor)

Gezond chocoladekoekjesdeeg!
Een blik kikkererwten (400 gr, uitlekgewicht +/− 230 gr)
Mespuntje zout
Mespuntje baking soda
Een theelepel vanille aroma (optioneel!)
Vier eetlepels cashew-pindakaas*
Drie tot vier eetlepels (soja)melk
Drie eetlepels havermout (optioneel, maakt het steviger)
50-60 gram suiker, ik gebruikte basterdsuiker
50 gram pure/witte chocolade, in stukjes gehakt
(recept van chocolate covered katie)

 Spoel de kikkererwten schoon en laat ze uitlekken. Doe alle ingrediënten, behalve de chocoladestukjes, in een kom. Pureer alles met een staafmixer of met een keukenmachine. Hoe langer je pureert, hoe gladder je 'deeg'. Proef regelmatig of je het zoet genoeg vindt. Voeg eventueel extra suiker of melk toe. Spatel ten slotte de stukjes chocolade erdoorheen en eet smakelijk!



* In dit recept heb ik cashew-pindakaas gebruikt. Dit kan je kopen bij een (grote) AH, het is ongeveer twee euro. Gewone pindakaas kun je ook gebruiken, maar dan smaakt het meer naar pindakaaskoekjesdeeg (ook lekker hoor!). Cashew-pindakaas bestaat voor 60% uit cashewnoten en is daarom veel neutraler. Een andere 'neutrale' optie is amandelpasta, dit is te krijgen bij natuurwinkels voor ongeveer vier tot vijf euro. Het is maar net wat je lekker vindt en hoeveel geld je wilt uitgeven.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten