donderdag 3 oktober 2013

(Eet geen!) dierendag :)



Opeens was het alweer oktober! Wat is de zomer snel voorbij gegaan.
Het Vondelpark kleurt langzaam oranjerood en mijn jas krijgt gezelschap van een sjaal met stipjes, mijn avonden worden korter (omdat mijn stagedagen langer worden). Kouder + minder tijd = curry!

Deze curry is binnen een kwartiertje klaar en smaakt (bijna) net zo lekker als bij de Thai! Hij is zeer verwarmend en lekker spicy (doe er minder sambal in als dat niet je ding is).
De groenten die je erin kan doen zijn eindeloos. Ik gebruikte paprika, wat verse spinazie en taugé, maar gebruik vooral ook aubergines, mini-maïs en paksoi. Wees creatief. ;)
Vandaag heb ik Chinese mie in de curry gedaan, maar de udon noodles die ik eerder deze week ervoor gebruikte waren een nóg betere match.

Cruciaal in dit recept is de Thaise rode currypasta. De AH (en vast ook andere supermarkten) verkoopt dit gewoon, dus ook zonder toko in de buurt is dit waarschijnlijk geen probleem.




Romige Thaise curry met noodles
(hoofdgerecht voor één persoon)
1/2 blikje kokosmelk (200 ml)
100 ml water
1 theelepel sambal oelek
1-2 eetlepels rode currypasta
1 eetlepel sojasaus (zoute)

1/2 pak Stukjes Dés Quorn (of een 1/2 blok tofu)
1 paprika, in stukjes
Handje taugé
Handje verse spinazie
(of aubergine, maïs, paksoi)
Pakje voorgekookte udon noodles (of kook ze zelf!) --> vervang eventueel door Chinese mie


Verwarm op middelhoog vuur een kleine pan met kokosmelk, water, sambal, currypasta en de sojasaus. Laat langzaam 10 minuutjes pruttelen. (voeg voor wat zachtere paprika, deze nu al toe)
Verhit ondertussen wat olie in een pan en bak de stukjes dès (of tofu) goudbruin.
Kook de udon noodles en voeg ze aan de curry toe. (de voorgekookte noodles kun je meteen in de curry doen)
Voeg alle groentes en de dès/tofu aan de curry toe.

Eet smakelijk!



PS:
De Vegetarische Slager opent morgen op de Rozengracht, dat is gevaarlijk dicht bij mijn huis. Super dat ze meer filialen krijgen en steeds populairder worden. :)




5 opmerkingen:

  1. Jum, ziet er heerlijk uit! Ik ga het zeker ook eens proberen =)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha jeej, leuke titel van je bericht!
    Ik vind het echt heel leuk om te horen dat je m'n Vegan MoFo zo leuk vond!
    En wat je verteld, pralinechocoladepasta.... ooooooo... Slim dat je gelijk meerdere potten had meegenomen ;). En ik geloof dat die combi van chocola met zeezout en rozemarijn lekker is, heb je die nieuwe reep van Tony's al geproefd? Die is ook met rozemarijn! Mijn eerste kennismaking met deze combo en ik vond 'm ook echt heel goed.
    Heel leuk dat je mee doet! :) Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeej Djoeke, zo leuk dat je de spulletjes zo fijn vindt :D. Ah, die chocolade, hmmm haha. Geniet ervan! :D
    Hoe was je vakantie? Ik ben benieuwd!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja hmmmm zoveel chocola!! :)
      Mijn vakantie was echt super tof! :) Beetje suf, ik heb meerdere kaartjes gestuurd (ha ik heb jou ook een kaartje gestuurd vanaf Bali!), maar die zijn nog bij niemand aangekomen! Ik hoop dat je hem nog krijgt, anders heeft iemand in Bali de postzegels eraf gehaald, dat schijnt nogal eens te gebeuren. ;)

      Verwijderen